Organon IX

Olomouc • 11. – 13. září 2014

Anotace



Pre-logické a logické myšlení dětí, žáků a studentů v kontextu našeho školství

Michaela KASLOVÁ
Katedra matematiky a didaktiky matematiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze

Studium logiky předpokládá "nastartované" logické myšlení, které s v daném studiu rozvíjí (SŠ, VŠ, KURZY...). Logické myšlení jako jeden z typů myšlení není ve světě jednoznačně a dostatečně exaktně vymezen (Lafon, Atkinson, Piaget, ...). Víme co a jak stimulovat u dítěte před vstupem do školy? Co a jak stimulovat ve škole a ve kterém předmětu dominantně? Dítě se nerodí s rozvinutým logickým myšlením, ale v již v předškolním věku lze identifikovat jisté předpoklady pro takové myšlení. Logické myšlení je vázáno na rozvoj dalších schopností, neexistuje samo o sobě. Průzkum mezi 420 studentkami předškolní pedagogiky (studentky PEDF UK, ZČU) a mezi 368 učitelkami mateřských škol ukázal, že jim není jasné, které aktivity do mateřské školy patří a které ne a proč, co spadá do logiky kromě formulí a Vennových diagramů. Analýza žákovských a studentských písemných prací odhalila, jak neporozumění zadání v rovině logických struktur informací představuje vysoké procento neúspěšnosti. Souvisí tento neúspěch s předchozí přípravou? Jak v takovém případě reagovat? Existují kromě diagnostických a rozvíjejících aktivit i aktivity terapeutické?

Zpět na program

Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.

Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.