Organon IX

Olomouc • 11th – 13th Sep 2014

Abstract



Omyly vs. chyby, problémy vs. hádanky

Tomáš GRULICH
Katedra občanské výchovy a filosofie Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze

Přijmeme-li Vopěnkův náhled na povahu výkladu a jeho vymezení pojmů prvního a druhého porozumění, a na nich založené rozlišení chyby a omylu, můžeme se pokusit nepřímým způsobem zodpovědět otázku po jejich možné přínosnosti. Spočívá-li totiž podstata chyby v rozptýlení či otupení pozornosti, kdežto podstata omylu v zaslepení, jednostranném zaujetí, otvírá to možnost uchopit ono druhé jmenované plodným způsobem - nikoli jen jako klopýtnutí na cestě k předem vytčenému cíli, nýbrž coby příležitost k odstupu jak od předmětu, tak od nástroje zkoumání. Podobně jako omyl není pouhou chybou, tak ani problém není jen hádankou. Záměrem příspěvku je pomocí příkladů naznačit jak a proč využít předpokládaných omylů k formulaci problému s cílem - namísto pouhého předávání poznatků - dosáhnout nabytí zkušenosti a zjednání porozumění.

Back to the programm

The project is funded by the European Social Fund and the government of the Czech Republic.

The project is funded by the European Social Fund and the government of the Czech Republic.